Rasvajätteiden talteenotto ja ennaltaehkäisy
Harmaan veden käsittely on enemmän kuin velvollisuus
Harmaan veden käsittelyn merkitystä ei voi liioitella ympäristön kestävyyden näkökulmasta. Harmaata vettä syntyy merenkulkutoiminnassa pesuveden ja ruoanlaiton sivutuotteena. Harmaa vesi tarkoittaa myös ekologisia ja regulatorisia vaikutuksia. Tehokkaiden harmaan veden käsittelyratkaisujen käyttö ei ainoastaan varmista sääntöjen noudattamista vaan edistää myös vihreämpää ja kestävämpää merenkulkualaa.
Harmaan veden käsittely tarkoittaa epäpuhtauksien, hiukkasten ja saasteiden poistamista ennen ennen veden mereen päästämistä. Tämä vähentää jäteveden vaikutusta meren ekosysteemiin. Hallitsematon harmaan veden vapauttaminen mereen voi johtaa merellisen elämän tasapainon häiritsemiseen ravinteiden lisääntymisen, hapen vähenemisen ja haitallisten patogeenien leviämisen vuoksi.
Investoimalla edistyneisiin harmaan veden käsittelytekniikoihin alukset voivat merkittävästi pienentää ympäristövaikutustaan. Nykyaikaiset veden käsittelyjärjestelmät käyttävät huipputeknisiä suodatus-, kemikaali- ja puhdistusprosesseja, joilla varmistetaan, että harmaa vesi täyttää kansainväliset päästöstandardit. Tämä suojelee meren biodiversiteettiä ja ylläpitää aluksen mainetta vastuullisena toimijana.
Harmaan veden asianmukainen käsittely parantaa laivan hygieniaa ja mukavuutta. Epäpuhtauksien poistaminen jätevedestä vähentää hajuja ja mahdollisia terveysriskejä.
Nykyaikainen harmaan veden käsittely laivoilla ulottuu sääntöjen noudattamista pidemmälle. Se edistää suoraan ekosysteemien säilymistä, tukee kestävyyttä ja nostaa laivan laatuvaatimuksia. Tehokas harmaan veden käsittely ei ole vain oikeudellinen velvoite vaan askel kohti kestävämpää merenkulun tulevaisuutta.
Mitä on rasvajäte (FOG)?
FOG on kansainvälinen lyhenne sanoista fats, oils and grease eli rasvat, öljyt ja eläinperäinen rasva. FOG-jäte kerääntyy aluksen harmaan veden putkistoon. FOG-jätettä syntyy ruoanlaitossa mm. rasvoista, ruoantähteistä, ruokaöljystä, voista ja margariinista, kastikkeista, majoneesista, salaattikastikkeista, hapankermasta ja muista rasvaisista raaka-aineista. Kun FOG-jäte pääsee putkistoon, se voi kovettua putkistoon aiheuttaen tukoksia ja ylivuotoja. FOG-jäte vähentää myös järjestelmän kapasiteettia (hidastaa virtausta) ja haittaa jäteveden käsittelyprosessia. Lopputuloksena aluksen miehistön on käytettävä merkittävästi aikaa ja vaivaa kerääntyneiden rasvojen ja öljyjen poistamiseksi.
Rasvan ja öljyn erottimien asentaminen laivojen keittiöihin on lainmukainen vaatimus. Erottimien asentamatta jättäminen voi aiheuttaa ongelmia laivan keräysaltaissa, joihin harmaa vesi päätyy. Altaan pinnalle kertyessään rasva ja öljy estää typpivaihdunnan, mikä edistää anaerobisten bakteerien kasvua. Tällöin sivutuotteena syntyy syövyttävää rikkihappoa, mitä myös järjestelmään käytettyjen kemikaalien vaikutus edistää. Rikkihappo vahingoittaa teräksestä valmistettuja väliseiniä ja sekoittuu veden puhdistamiseen käytetyn kloorin kanssa synnyttäen vaarallisia kaasuja ahtaissa tiloissa.