Puhdistusaineiden markkinoinnissa on tärkeää ymmärtää kemian perusteita

Olemme viime vuosina nähneet erilaisten puhdistettujen ja aktivoitujen vesien markkinoinnin yleistyvän puhdistusaineina eri teknologioiden kautta. Interclean Amsterdam 2024 -messuilla tämä oli myös keskeinen aihe. Useimmat ratkaisut väittävät, että puhdistaminen voi kokea tulevaisuudessa vallankumouksen ja puhdistuskemikaalien käyttö voitaisiin välttää jatkossa kokonaan.

Uusimpaan tarjoomaan kuuluu bakteerien lisääminen puhdistettuihin vesiin ja väittämä siitä, että ne muodostavat kemikaalittoman puhdistusratkaisun. Tätä on nähty useilta yrityksiltä, mikä luo markkinointiviestinnän näkökulmasta hyvän tarinan.

Jotkut ovat valinneet tunteisiin vetoamisen, väittäen että ”tarpeettomia kemikaaleja tuotetaan tietämättä niiden vaikutuksia ympäristöön ja terveyteen”. Tämä olisi ollut totta aiemmin, mutta ei enää. Raaka-ainetoimittajat ja muotoilijat tietävät tarkalleen, mitä he tekevät, ja jokainen raaka-aine testataan erittäin tarkasti. Saatavilla on myös paljon tietoa Euroopan kemikaalivirastosta (ECHA). Bakteerikantoja löytyy laajalti BacDive-tietokannasta, joka on maailman suurin standardoitujen bakteeritietojen tietokanta.

Käytännössä kevyempi pinnan puhdistaminen voidaan suorittaa vedellä ja mikrokuituliinalla, mutta useimmissa tapauksissa tahrojen, orgaanisten kertymien ja biofilmin poistaminen vaatii jonkinlaista pinta-aktiivista ainetta pelkän hankauksen sijaan. Pelkän veden käyttö tarkoittaa paljon hankaamista ja hieromista, mikä ei aina ole hyväksi herkille pinnoille. Tämä on puhdistuskemian perusperiaate – fysiikan ja kemian tosiasioita sekä satojen erilaisten pintamateriaalien peruspuhdistusmenetelmiä ei voida ohittaa pelkällä mikrokuituliinalla ja vedellä. Sama koskee höyrypuhdistimia ja hypokloorihappoa tai otsonigeneraattoreita. Useimmat ovat törmänneet ihmekoneina markkinoituihin tuoteratkaisuihin, jotka väittävät tuottavansa puhdistusaineita vain ripauksella ruokasuolaa. Mikrokuituliinojen markkinat ovat monimutkaiset, ja useimmat valmistajat väittävät olevansa toisiaan parempia. Todellisuudessa useimmat mikrokuidut tuotetaan Kiinassa sekä muilla markkinoilla kuten Malesiassa ja Thaimaassa, joten lopputuotteessa on hyvin vähän eroja. On kuitenkin olemassa yrityksiä, jotka ovat edistyneet kuitujen kehityksessä ja pystyvät rakentamaan ”luonnollisia QR-koodeja” kuituihin, mikä tuo aivan uuden aikakauden markkinoille. Perinteisten tuotteiden tuonti Kiinasta ja niiden uudelleen brändäys ei tarjoa uutta.

puhdistusaine cleaning

Monet valmistajat ovat tuoneet markkinoille edistyneitä probioottisia puhdistusaineita, jotka yhdistävät perinteisen pesuaineen ja bakteerien käytön. Jokainen väittää olevansa toisia parempi. Bakteerien käytön ymmärtämiseksi on tärkeää tietää, miten eri mikrobilajit toimivat. Jotkut bakteerit voivat auttaa vähentämään kemikaalien käyttöä, mutta ne syövät likaa vain, jos ne pystyvät käyttämään sitä ravintonaan – ja siinäkin kuluu aikaa. Kaikkien bakteerituotteiden ongelma on, että ne tarvitsevat aikaa puhdistamiseen, hajujen poistamiseen tai jätteen käsittelyyn. Oikeanlaisen bakteerin hyödyntäminen oikeissa olosuhteissa on tehokasta, mutta väärä formulointi vaikuttaa negatiivisesti koko prosessiin. Bakteerin valinnalla on olennainen merkitys ratkaisun toimivuuteen puhdistuksessa.

On todella tärkeää ymmärtää puhdistuksessa käytettävien kemikaalien perusteet ja optimoida niiden käyttöä. Oikea annostelu ja valikoima ovat edelleen tärkeimpiä asioita, vaikka tarpeettomien tuotteiden vähentämistä voidaan pitää kantavana ajatuksena.

SmartPipen strategiana on keskittyä hyvin kapeaan mikrobiratkaisujen ja vihreän kemian segmenttiin tarjoten asiakkaille uusimpia tutkimustuloksia. Monet bakteerituotteita myyvät yritykset luottavat siihen, että loppuasiakkailla ei ole syvällistä mikrobiologista tietämystä ja myyvät heille mitä tahansa – koska bakteeriteknologia kuulostaa sellaisenaan erittäin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Joskus tuotteet eivät kuitenkaan sovi suunniteltuun käyttöön ja matala bakteerimäärä kertookin siitä, että ne eivät muodosta itiöitä tai tuotteet eivät säily pitkään.

bakteeriliuos BL-20

SmartPipen BioTroop BL-20 sisältää tarkasti valittuja, luonnollisia bakteereja, jotka ovat sekä putkistolle että ympäristölle turvallisia. Putkiston ja viemäreiden rasvanhajotukseen ja hajunpoistoon tarkoitettu liuos on valmistettu Suomessa. Tuote on jatkuvassa käytössä sadoissa kiinteistökohteissa Suomessa ja ulkomailla, mutta myös risteilyaluksilla.

Valitse vihreän kemian ratkaisulle aina toimittaja, joka tutkimuksen ja pitkäaikaisen kokemuksen lisäksi tarjoaa suuremman bakteerien monimuotoisuuden, valikoiman ja tasapainon, jotka kaikki liittyvät lopputuotteen suorituskykyyn ja turvallisuuteen. Miksi tyytyisit vähempään?

Tutustu lisää aiheeseen ja verkostoidu tuotekehitysjohtajamme Mikko Eskolan kanssa LinkedInissä.

Jaa artikkeli

Lue myös

Tiedote – SmartPipe vahvistaa asemaansa Ruotsissa jakelusopimuksella IWTM:n kanssa

SmartPipe vahvistaa asemaansa Ruotsissa jakelusopimuksella IWTM:n kanssa Suomalainen puhtaan teknologian yhtiö SmartPipe vahvistaa jalansijaa Skandinavian markkinoilla….

Perhossääskihavainnot yleistyvät pk-seudulla. Näin pääset eroon ikävistä putkistossa pesiytyvistä hyönteisistä.

Useat taloyhtiöt kärsivät tällä hetkellä perhossääskistä. Hieman banaanikärpästä suuremmat hyönteiset pörräävät sisätiloissa ja pesiytyvät kiinteistön putkistossa….

Ota yhteyttä jo tänään!

Jätä soittopyyntö, niin otamme
sinuun yhteyttä

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ole suoraan yhteydessä asiantuntevaan tiimiimme!

Tilaa uutiskirjeemme

Lähetämme postia noin kerran kuukaudessa. Voit lopettaa uutiskirjeen tilauksen milloin vain.